Search
Search

חפשו את תו המטפל הזוגי והמשפחתי

בחירת מטפל זוגי ומשפחתי היא החלטה משמעותית וחשובה המחייבת אמון.

השוק הישראלי מוצף ברבים הטוענים להיותם מטפלים מומחים; בדיקה מדוקדקת מגלה כי מרביתם אינם בעלי הסמכה אקדמית, ידע מקצועי, הכשרה, ניסיון או פיקוח הנדרש ממטפל זוגי ומשפחתי איכותי.

אם כך איך תדעו מי הוא מטפל מוסמך?  כיצד תצליחו להימנע ממטפלים שאינם מוסמכים הנמצאים בשוק? מה הוא תהליך הכשרתו של מטפל מוסמך? והיכן ניתן למצוא את רשימת המטפלים הזוגיים והמשפחתיים בישראל?

התשובות לפניכם.

כיצד יודעים שהמטפל הזוגי והמשפחתי שאני מתעניין בו הוא מקצועי וראוי?

בודקים כי למטפל קיים תו מטפל מוסמך מטעם האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי (ע"ר).

תו המטפל מבטיח כי המטפל או המטפלת אליהם פניתם, הנם אנשי מקצוע ראויים, שעברו הכשרה מקצועית שבבסיסה תואר שני במקצוע טיפולי, ולאחריו תהליך התמקצעות בפיקוח הדוק בן מספר שנים הכולל לימודים והתמחות של מאות שעות בטיפול בזוגות ומשפחות.

האם קיים מידע על המטפלים הזוגיים והמשפחתיים המוסמכים בישראל?

כן. בהחלט. באתר האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי (ע"ר) נמצא מנוע חיפוש לאיתור מטפלים תו מטפל מוסמך חבר אגודה.

שימו לב: באין חקיקה מוסדרת רשאי כל אדם לטפל באדם אחר, גם אם אינו בעל רקע קליני טיפולי נדרש ואף אם לא עבר תהליך הכשרה ראוי. מכאן, עולה ומתעצמת חשיבותו של תו המטפל המוסמך המהווה כיום תו תקן לאיכות הטיפול הזוגי והמשפחתי.

האם עלול להיגרם לי נזק אם אטופל על ידי מטפל שאינו מקצועי?

כן! טיפול המתיימר להיות טיפול קליני המבוצע על ידי אדם שלא עבר הכשרה, כפי שנדרשת ממטפלים המחזיקים בתו המטפל, עלול לדרדר את מצבו של התא המשפחתי.

כניסה לתוך מרחב אישי של זוג או משפחה, תוך כיבוד הדינאמיקה הייחודיות ומתן כלים בדוקים לפתרון בעיות, קשיים וסכסוכים מצריכה ידע אקדמי רב ושעות ניסיון מקצועי רבות.

בשל כך, תהליך הסמכתו של מטפל זוגי ומשפחתי נמשך מספר שנים וכולל תואר שני במקצועות טיפוליים קליניים, תעודת הכשרה מקצועית בתחום הטיפול הזוגי והמשפחתי וכן מאות שעות התמחות מקצועית מפוקחת.

מה הוא תהליך הסמכתו של מטפל זוגי ומשפחתי בעל תו המטפל המוסמך?

מטפל מוסמך עובר תהליך הכשרה ארוך ומורכב הכולל בנוסף להסמכה, גם הכשרה מקיפה ורבת שנים הנבדקת ע"י האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי (ע"ר).

בין השער, הקריטריונים לקבלת תו המטפל המוסמך כוללים:

תואר שני אקדמי מוכר, במקצוע המוסמך לטפל או לייעץ לפי דין
3 שנים נוספות של לימודי תעודה מקצועיים בתחום הטיפול הזוגי והמשפחתי
750 שעות התמחות במרכזי טיפול מוכרים תחת פיקוח והדרכה מקצועית 

בנוסף, כל מטפל נדרש להמלצות מקצועיות של מדריכים מקצועיים ולקבל על עצמו מחויבות לכללי אתיקה מחמירים.

על חלק מתווי המטפלים המוסמכים נכתב מטפל ומדריך מוסמך, מה זה אומר?

מעמד 'מטפל ומדריך מוסמך' ניתן למטפלים זוגיים ומשפחתיים וותיקים המשמשים חונכים מקצועיים למטפלים בשלבי ההתמחות וההתלמדות השונים. תו זה מעיד על ניסונו הרב של המטפל כמו גם על מעורבותו בהכשרת דור המטפלים העתידי.

האם קיים הבדל בין טיפול אישי לבין טיפול זוגי ומשפחתי?

בניגוד לטיפול אישי או פסיכולוגי, המטופל בטיפול זוגי ומשפחתי הוא הקשר ולא הפרט הבודד. הטיפול מכוון לשיפור היכולת האישית הזוגית והמשפחתית, להתבונן, להבין ולפתור מחלוקות בדרכים שונות, בהן יש מקום והתייחסות לכל הצרכים הרגשיים של כל אחד מבני המשפחה.

חשיבות רבה לפגישות המתקיימות בנוכחות שני בני הזוג, או חברי המשפחה לפחות בשלב הראשון. פגישות נפרדות יספקו נקודת מבט חלקית וחסרה באשר לדינמיקה המילולית והלא מילולית שמתקיימת ביניכם. פגישות עם כל אחד מבני הזוג, יתקיימו בעת הצורך, בהמשך, אך הבסיס עליו מושתת הטיפול הוא של עבודה משותפת בחדר.

יש לכם עוד שאלות – אתם מוזמנים לפנות אלינו:
office@mishpaha.org.il

דילוג לתוכן