בעמוד זה ניתן למצוא מאמרים וספרות מקצועית שרלוונטית לתחום הטיפול הזוגי והמשפחתי.
מאחלים קריאה מהנה ומעשירה.
האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי.
מדי שנה, בערב יום השואה, לצד תיאורי הזוועות שעוללו הנאצים, אנו נחשפים לסיפורי הניצולים, אלה ששרדו את התופת. הם, האוגרים בתיקיהם מוצרי מזון מחדר האוכל, עדות לטראומה שחוו ולמחסור ממנו סבלו, מספרים על החרדה התמידית שהם נושאים עמם, הבאה לידי ביטוי בדאגה אובססיבית/כפייתית לבני משפחתם, ובהורות מחבקת, לעיתים אף חונקת. מסתבר שהטראומות הללו מלוות לא רק את דור הניצולים, אלא מחלחלות גם לדורות הבאים – השני ואף השלישי.
אורית גלעד ואורנה גלאון – MSW, עו"סיות מומחיות בתחום משפחה, מטפלות ומדריכות זוגיות ומשפחתיות מוסמכות.
מאמר זה מתבסס על קבוצות להורים גרושים שהתקיימו בתחנה לטיפול זוגי ומשפחתי בפתח-תקוה, בשנים 2013-2016.
ייחודן של הקבוצות הוא בכך שהן כוללות נשים וגברים, אבות ואמהות גרושות/ פרודים שאינם בני זוג לשעבר.
במאמר זה תבחן תופעת 'סרבנות הקשר', תוך שימת דגש על ריבוי הפנים של התופעה.
תופעת 'סרבנות הקשר' הינה תופעה חברתית ,תרבותית. התופעה עשויה להתפרץ במשפחות השרויות בקונפליקט גירושין גבוה. זוהי תופעה "עקשנית" ביותר, שעלולה לגרום 'להדבקה' של בני משפחה נוספים. מדובר בתופעה שמייצרת סבל וקשיים, אישיים ובין אישיים, המציבים אתגרים טיפוליים מורכבים.
בעידן המודרני, אנשים רוצים תוצאות מהר ובזול. מאידך, טיפול אפקטיבי מחייב התערבות רב ממדית, רחבה ועמוקה, במספר שלבים.
איך משלבים בין הציפיות של המטופל כאדם וכהורה? איך משלבים בין אסכולות הטיפול והכלים הטיפוליים?
לקריאת תקציר המחקר לחץ כאן
במאמר אתייחס לנושא מהיבטיו השונים, האישי, המגדרי, התיאורטי והקליני. במאמר זה אני מדברת על חשיבותו, נחיצותו וחיוניותו של השלישי בתוך הדיאדה אם –ילד כמייצב המשולש , ההשפעה על ההתפתחות הנפשית של הילד בכל אחד משלבי הגדילה מלידה ועד לבגרות, ועל ההשפעה הבין דורית של שחזור דפוסים בעייתיים.
המאמר מציג ניסיון לבצע טיפול זוגי באמצעות מודל לעיבוד מידע והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים (Eye Movement Desensitization and Reprocessing – EMDR). הדגש בעבודה מסוג זה הוא על הזוגיות כעל יישות מובחנת, עצמאית ומוחצנת. המושג "הזוגיות כשלם" שאול מתחום הטיפול הקבוצתי שביון הוא מייצגו העיקרי, ובמונחים המשפחתיים משמש המושג "הזוגיות כמערכת".
הדינאמיקה המאפיינת את נוכחות האלכוהול בין בני זוג משפיעה ומושפעת מהתמה של שליטה והעדר שליטה, תלות ועצמאות. התמכרות הינה מצב היעדר שליטה מוחלט בהתנהלות החיים של המכור. המאבק הבולט ביותר בין המכור לבין עצמו נוגע להבנתו כי אין לו שליטה על ההתמכרות, ובכדי שיוכל להיכנס לטיפול, הוא חייב להיכנע לעובדת היותו נישלט וחסר אונים אל מולה.
המאמר שאני מציעה עוסק בהדרכה על הדרכה והדרכה על טיפול, ומתמקד במודרך בתהליך ההדרכה, אישיות המודרך והתהליך האישי שהוא עובר, בהדרכה או בטיפול. מטרת ההדרכה על פי המודל היא להעמיק את ההבנה ואת המודעות לתהליך האישי שעובר המודרך בתהליך ההדרכה או הטיפול ולהביא לגדילתו וצמיחתו כמדריך וכמטפל.
במאמר ברצוני להתייחס לחשיבות הבנת התהליכים הקבוצתיים ולשימוש בהם לקידום למידה והעמקת תהליכי ההדרכה, מניעת כשלים אמפתיים בקבוצות הדרכה, בהדרכה הקבוצתית בהדרכה ובהדרכה על הדרכה בטיפול זוגי ומשפחתי. במאמר אציג רקע תיאורטי וכן אביא דוגמאות של מקרי הדרכה קבוצתיים.
נושא הגבולות הוא נושא מרכזי בכל מערכת יחסים, אך במערכת יחסים זוגית, שבה אחד מבני הזוג סובל מהפרעת קשב וריכוז, יש לו משמעות גורלית. קשה לחיות איתם עם מוסחי-הדעת האלה. בני הזוג הממוקדים, הקורסים תחת עול ניהול הבית והמשפחה, מרבים להתלונן על התנהגותו הילדותית חסרת האחריות של בן הזוג, על הכאוס שהוא מביא לחיים הזוגיים, על היעדר הגבולות שלו. ניסיונותיהם החוזרים לקבוע גבולות, להגדיר תפקידים, להשמיע ביקורת, הם דרך מקובלת, ובמקרים רבים לא מספיק יעילה, להתמודד עם הפרעת הקשב בזוגיות.
במאמר זה מוצג שאלון לאיתור כשלים אמפתיים מצד המנחה כלפי המשתתפים בקבוצה. השאלון נבנה על בסיס ממצאי מחקר קודם, שבו מצאנו ארבע קטגוריות להגדרת כשל אמפתי. כל קטגוריה כללה תשובות של המשתתפים לגבי מהות הכשל. ריכזנו את כל התשובות, ומתוכן בנינו שאלון כשלים אמפתיים. השאלון הראשון כלל 37 פריטים. שלאחר ניתוח סטטיסטי צומצמו ל- 22 פריטים, שמרכיבים את השאלון הסופי. לשאלון הסופי צורפו שאלון אמפתיה ושאלון שביעות רצון שלא נכללו בשאלון הארוך.
רח' היצירה 11ב' א.ת רעננה 4366358
טל': 09-7467064
ת.ד. 2628 רעננה
office@mishpaha.org.il