Search
Search

מהו טיפול זוגי ומשפחתי

בעשורים האחרונים הולכת וגוברת המודעות לצורך בטיפול הזוגי ו/או המשפחתי. 
שינוי זה נובע מעליה במודעות הציבורית להשפעת המשפחה על הפרט וכן, העלייה בלחץ והמורכבות שבו נתונות המשפחות בעולם המודרני. 

טיפול זוגי ו/או משפחתי הוא שיטת טיפול ייחודית, הרואה את האדם כחלק ממערכת יחסים רחבה יותר – הזוגית ו/או המשפחתית. 
הטיפול הזוגי ו/ או המשפחתי מתמחה ביחסים בתוך הזוגיות ו/או המשפחה ומסייע לשינוי ולשיפור המערכת כולה.
הטיפול מיועד לזוגות ו/או משפחות בכל שלב ובכל גילאי הילדים כאשר עולים קשיים בינאישיים או ספציפיים המשפיעים על כל בני המשפחה. 

מתי כדאי לפנות לטיפול משפחתי

הטיפול הזוגי והמשפחתי מאמין כי מעורבות המשפחה בהתמודדות ובפתרונות של קשיים היא המועילה ביותר וזאת גם כשהבעיה המוצהרת מופיעה אצל חלק מבני המשפחה ונתפשת כבעיה פרטנית.

כיום, גישה טיפולית זו מיוחדת בגמישות הגלומה בה: שיטת טיפול זו מאפשרת שילוב בין טיפול זוגי ומשפחתי לבין טיפול בתהליכים פנים-נפשיים של האדם היחיד. 
בנוסף, הטיפול המשפחתי והזוגי משלב בין המערכת המשפחתית לבין תהליכים שקשורים למערכות חברתיות נוספות.
גמישות זו מאפשרת התאמה יעילה של התהליכים הטיפוליים לצרכים של המטופלים.
הטיפול המשפחתי הלך והתפתח בשנות ה- 60 ואילך והוא נועד לעבוד עם משפחות ובני זוג המצויים במערכת יחסים במטרה ליצור שינוי או התפתחות במשפחה. 

המערכת הזוגית והמשפחתית משפיעה ומעצבת את התנהגות הילד/האדם והיא יכולה להיות גורם תומך או מקשה על המבוגר בהתמודדותו עם דרישות החיים. 

המפגשים מתקיימים עם בני הזוג או כל בני המשפחה ומטרת המטפל/ת לסייע, לפתח הקשבה פעילה המאפשרת גילוי הכוחות הקיימים, הדפוסים המקבעים ו/או מונעים שינוי ופיתוח תמיכה הדדית בין כל בני המשפחה. נבחנות גם הקואליציות הסמויות והגלויות בין בני המשפחה במטרה להבין את המבנה הפנימי הייחודי של אותה משפחה וליצור שינויים רצויים ביחסים ובדפוסים של המשפחה כולה. 

הטיפול המשפחתי מתמקד בקשרים רגשיים שונים של המערכת המשפחתית: הקשר הזוגי, הקשר ההורי, קשר בין הורה וילד , קשר בין מספר בני משפחה, קשרים שבין המשפחה לבין מסגרות חברתיות אחרות לפי הצרכים הטיפוליים של המשפחה.
בטיפול הזוגי ו/או המשפחתי נלמדת ההתקשרות, מערכות רגשיות ומערכות היחסים בתוך המשפחה. תהליכים אלה מאפשרים להעלות על פני השטח נושאים שאינם זוכים להתייחסות בהוויה המשפחתית הקיימת.

מחקרים מראים שהטיפול הזוגי ו/או המשפחתי יעילים באופן מיוחד כשמדובר בבעיות בנושאים של נישואים וזוגיות, הורות, יחסי הורים ילדים, הפרעות התנהגות של ילדים ומתבגרים, הפרעות אכילה, שימוש בסמים וקונפליקטים משפחתיים. הטיפול הזוגי ו/או המשפחתי נמצאו יעילים במיוחד בתהליכי פירוד וגירושין, בהפרעות אכילה, כגון: אנורקסיה נברוזה, בולימיה, וכן בעבריינות נוער, אלימות במשפחה, דיספונקציות מיניות, התמכרויות שתייה וסמים (אליצור, מינושין , 1992, ווגנר וריס, 1995, כראל, 2005 ).

דילוג לתוכן