האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי THE ISRAEL ASSOCIATION FOR COUPLE AND FAMILY THERAPY

ראשי הסמכות
new-logo

מידעון למדריכי האגודה


גיליון מספר 3- פברואר 2014

 

שלום רב,

בהמשך למידעונים הקודמים שפרסמנו באוגוסט ובנובמבר 2013, מגיע תורו של המידעון השלישי במספר.

מטרת המידעונים היא כאמור לשתף ולעדכן אתכם בנעשה במועצת ההסמכה. כפי שציינו בעבר, אתם אלה הפוגשים את המתמחים בדרכם אל ההסמכה, בתחנות שונות במסלול הארוך.

הרבה מאד משאבים מושקעים בדרך, כולנו עברנו אותה ולכן חשוב כל כך לכוון ולהדריך באופן הטוב ביותר את המתמחים\ המועמדים להסמכה.

סוגיות רבות נידונו בעבר בישיבות המועצה ואנו ממשיכים להתחבט ולהתלבט לגבי חלק מהם.

ישנם הקריטריונים וכמו בכל "ספר חוקים", ישנה הפרשנות של החוק ועמה מגיע המתח שבין הנטייה להקל לבין הנטייה להקשות.

הקלת יתר משמעותה לאורך זמן, יצירת תהליך או מגמה של פריצת גבולות, בלבול רב יותר, פגיעה12882405 s באמון והתרחקות ממסורת ארוכת שנים. מסורת שבה נוצרו והתהוו הקריטריונים שמטרתם להפוך אותנו לגוף מקצועי שמעריך את עצמו ואת עשייתו, מכבד ומוקיר את גוף הידע עליו הוא אמון.

הקשיית יתר לעומת זאת, משמעותה התעלמות מהאנושיות שבנו, מהעולם החיצון ומתהליכי
שינוי באשר הם.

המתח הזה לעולם מתקיים במועצת ההסמכה, מתח זה חייב להתקיים במערכת שהיא דמוקרטית במהותה, שהרי בחירות מתקיימות באגודה פעם בשנה.

במידעון הראשון –שיתפנו אתכם במסורת חדשה של מפגשי מדריכים עם יו"ר מועצת הסמכה, דר' רות קמחי. פרסמנו הנחיות והבהרות לגבי מילוי הטפסים למועמדות, הבהרות לגבי תנאי הבסיס להתחלת ההסמכה. כמו כן, סיפרנו לכם על הקמתה של וועדה לבחינת תארים באגודה, שמטרתה לבחון תארים אשר לגביהם מתעוררים סימני שאלה.

במידעון השני-שיתפנו אתכם בחוויות המפגש שנערך בין המדריכים ליו"ר המועצה .מפגש שהתברר כחשוב לשיח בין המדריכים למועצה. התייחסנו לנושא כתיבת ההמלצה למודרך, יצרנו רשימה של מיומנויות התערבות ומיומנויות רגשיות הנדרשות מהמטפל המשפחתי לעתיד ושאליהם כדאי להתייחס בעת כתיבת ההמלצה.

את כל אלה ניתן למצוא באתר האגודה תחת באנר ההסמכה, לקישור לעמוד זה לחץ כאן.

במידעון זה בחרנו לתאר דילמות שבהן עסקנו לאחרונה במועצה והמסקנות אליהן הגענו סביב שתי סוגיות: סוגיית הקריטריונים של 1997; סוגיות הקשורות להדרכה.

» סוגיות הקריטריונים של 1997

קריטריונים אלה מתייחסים כידוע למי שהחל את לימודיו בטיפול משפחתי (נכון לזמן זה) לפני כ-17 שנה.

על פי קריטריונים אלה ניתן היה ללמוד את לימודי הטיפול המשפחתי לפני לימודי התואר השני וכן לא הייתה חובה שהתואר הראשון יהיה טיפולי.

אינספור שעות דיון נערכו במהלך השנים סביב דרישות כאלה ואחרות, "השטח" הציב אתגרים חדשים, שהובילו ליצירת סעיפים חדשים שהבהירו ופירטו את הדרישות והעיקרית שבניהן, זו הדורשת לימודי תואר שני לפני התחלת הלימודים בטיפול המשפחתי וכן שעל שני התארים הראשון והשני להיות טיפוליים.

כל שינוי כזה הובא להצבעה באספה השנתית של האגודה, מי שהגיע הגיע, אצבעות הורמו וההליך הדמוקרטי התבצע. כך נוצרו במהלך השנים 3 סוגי קריטריונים: עבור אלה שהתחילו את לימודי הטיפול המשפחתי בינואר 1997, עבור אלה שהתחילו בינואר 2005 ועבור אלה שהחלו בינואר 2007.

באסיפת האגודה השנתית שהתקיימה במאי 2011 הוחלט כי, הקריטריונים של 1997 יבוטלו. אלה הרואים עצמם שייכים לקריטריונים אלה קיבלו הארכה עד לתאריך 1 לאוגוסט 2012 להגיש את מועמדותם למועצת הסמכה.

על שולחנה של מועצת הסמכה נערמו סביב מועד זה תיקי בקשות רבים. לאלה שלא השלימו את כל הנדרש בקריטריונים, ניתנה ארכה של שנתיים לבצע השלמות ואפשרות להגשה חוזרת עד 1.8.2014

על אף שהדבר פורסם באתר האגודה באופן ברור ביותר, עדיין התקבלו במהלך השנה וחצי האחרונות בקשות להסמכה על פי קריטריונים אלה.

לאחר דיונים רבים ומתוך רצון לבוא לקראת אלה שעשו את כל הדרך הארוכה, הוחלט כי ניתן יהיה לקבל תיקים אלה שהוגשו אחרי אוגוסט 2012 רק במידה ועמדו בכל הדרישות, כלומר הם מושלמים ואין עוד צורך להשלים בהם דבר רק תיקים אלה, העומדים באופן מלא בקריטריונים של 1997, יתקבלו וייבדקו גם הם עד לתאריך 1.8.2014 .

נדגיש שוב- מעבר לאוגוסט 2014 לא ייבחנו בקשות להסמכה עפ"י הקריטריונים שבוטלו לפני כשלוש שנים (אסיפה כללית, מאי 2011).

» סוגיות בהדרכה


מועצת הסמכה מאפשרת לפנות בשאלות הן באמצעות מענה טלפוני והן ע"י פנייה בכתב למשרד האגודה. השאלות המוצגות להלן, הן שאלות שהופנו ונידונו במועצת הסמכה. בחרנו לשתף אתכם במספר שאלות שנראו לנו מהותיות.
18325190 s


הדרכה חיה-

שאלה- האם הדרכה שבה המודרך צופה עם המדריך בצילום וידיאו של פגישה טיפולית תחשב כשעת הדרכה חיה?

תשובה- לאחר דיון ומקריאת הקריטריונים בעיון, ברור ומוחלט ששעת הדרכה חיה תחשב כזו רק במידה והמדריך נמצא בתוך החדר או מחוצה לו כשהוא צופה בפגישה מאחורי מראה וההדרכה ניתנת תוך כדי השעה הטיפולית.

מספר מדריכים נדרש-

שאלה- האם מדריך אחד יכול לתת את כל שעות ההדרכה בסוג הדרכה מסוים, למשל את כל שעות ההדרכה הפרטנית או את כל שעות ההדרכה הקבוצתית?

תשובה- אין בקריטריונים משום חובה שבתחום הדרכה אחד יהיו בהכרח שני מדריכים. אלא שלסך כל ההדרכות הניתנות יש צורך בשני מדריכים. לדוגמא: את כל ההדרכות הפרטניות יכול לתת מדריך אחד, מדריך אחר יכול לתת את כל ההדרכות הקבוצתיות ולהפך.

צבירת שעות הדרכה להסמכה בהדרכה-

שאלה – האם ניתן לצבור שעות הדרכה לקראת הסמכה להדרכה במסגרת קליניקה פרטית?

תשובה - עפ"י הקריטריונים על המועמד להביא אישור ממנהל מקום העבודה המוכר/ ציבורי ששם בוצעו ההדרכות על עצם קיום שעות ההדרכה.

מכאן משתמע שאין זה אפשרי לקבל אישור על הדרכה הניתנת במקום פרטי, כך שמועמד להסמכה בהדרכה אינו יכול לצבור שעות לצורך הסמכה בהדרכה בקליניקה פרטית.

לסיכום- עפ"י הקריטריונים נדרש מועמד להציג אישורים ממקום עבודתו על שעות ההדרכה שביצע. ללא אישור שכזה לא יהיה ניתן לקבל את השעות לצורך ההסמכה.

חוות דעתכם חשובה לנו - מידעון זה הינו השני בסדרה, והוא חלק מדיאלוג אותו אנו מקווים לפתח, בין מועצת הסמכה והמדריכים, לכן, נשמח לקבל מכן כל הערה, שאלה או התייחסות, אותן אתם מוזמנים להעביר במייל לחדוה מונטיאס, מנהלת האגודה. "> כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת

אל תשכחו לבקר בעמוד הפייסבוק שלנו ולעשות לנו לייק.

like
אשמח להמשיך ולשתף אתכם גם בהמשך,

בברכה,

ורד נוי-זהבי

נציגת מועצת הסמכה
 

מה באגודה?

  • מה חדש